
Als je moeite hebt met lezen, vind je lezen meestal niet leuk. Dat is jammer. Want je mist toch wel wat. Gelukkig zijn er makkelijke leesboeken, luisterboeken en films over boeken!
Lezen moeilijk? Het kan makkelijk!
Er zijn heel veel boeken die makkelijk zijn. Ze hebben korte zinnen en niet te veel moeilijke woorden. Ze lijken soms een beetje kinderachtig, maar ze zijn dat niet. Het verhaal gaat gewoon over iets wat jij interessant vindt. Maar de woorden en zinnen zijn wel makkelijk!
Luisteren
Je kunt je natuurlijk ook laten voorlezen. Door je vader of moeder. Door je meester of juf. Of door een schrijver op internet bijvoorbeeld. Wanneer je luisteren leuk vindt, kun je in de bibliotheek bij jou in de buurt luisterboeken lenen. Dat zijn boeken die door iemand worden voorgelezen op cd.
Kijken
Van veel boeken is een film gemaakt. De films zijn vaak in het Nederlands. Je hoeft dan geen snelle ondertiteling te lezen. Je kunt helemaal opgaan in het verhaal.